Naujienos

2024.06.25

Po FIA-Europe susitikimo

Gabijos Jaraminaitės straipsnis po FIA Europe susitikimo.
Euro FIA – Tarptautinės Aktorių federacijos Europos atšaka: https://fia-actors.com/
Pranešimai pagal dienotvarkę vyko konkrečiomis temomis – kelių šalių (3-4) menininkų profsąjungų ir aktorių sąjungų atstovai dalinosi patirtimi šiose srityse, apie kurias buvo skaitomi pranešimai.Progresas Intymumo koordinavimo srityje kine ir teatre. Švedai švietimą intymumo koordinavimo srityje pradėjo nuo workshop‘ų aktoriams, kad jie suprastų intymumo koordinavimo svarbą. Tada jie pradėjo pokalbius su organizacijomis (nepriklausomų prodiuserių ir t.t) aiškindami jiems, kaip tai svarbu aktoriams ir bendrai atmosferai kino aikštelėje ir teatre. Kino prodiuseriai ir aktorių sąjunga sukūrė bendras gaires ir nuostatas ir apibrėžė, kas privalo būti atlikta kino aikštelėje šiuo klausimu. SAAG-AFTRA (Amerikos aktorių sąjunga – Radijo ir televizijos menininkų federacija) – Amerikos profsąjunga įteisino CONDUCT CODE ( „elgesio kodą, elgesio normas“), kad negalima daryti atrankų privačiuose butuose, rezidencijose ir viešbučio kambariuose. Prodiuseriai iš pradžių nepalaikė šitos minties, tada aktoriai pradėjo apie tai kalbėti viešai. Tai suveikė, ir prodiuseriai pasirašė šį elgesio kodą. SAAG-AFTRA gali patarti šiais klausimais, į juos galima kreiptis. Švedai bendradarbiauja su aktorius ruošiančiom aukštosiomis mokykomis, daro studentams workshopus, edukuoja juos. Aktoriai turi suprasti, kad intymios scenos turi būti argumentuotos ir būtinos istorijai. Jei nėra rimto pagrindo, geriau to nedaryti. Jei aktorius prašo intymumo koordinatoriaus, jis turi būti suteiktas.Laisvai samdomi aktoriai. Laisvai samdomų aktorių atstovavimas. Honorarų dydžiai. Kolektyvinės sutartys, kolektyviniai susitarimai. Kaip daryti kolektyvines sutartis? EuroFIA generalinis sekretorius pataria pirmiausia įsitvirtinti, kaip organizacijai – turėti kuo daugiau narių, didinti žinomumą, garsinti vardą. Tada kalbėti kaip stipriai organizacijai, atstovaujančiai daug aktorių. Svarbiausia – pradėti derėtis. Mažais žingsneliais – žingsnis po žingsnio (tai – daugelio šalių patirtis). Estai parašė kelis straipsnius spaudoje, pradėjo viešinti, kiek aktoriai uždirba, kiek dirba. Viešumas – puiki priemonė. Rumunijos Atlikėjų ir žurnalistų profsąjungos atstovas patarė gerai išmanyti įstatymus, kad turėtume tai, kaip rimtą argumentą derantis. Be to, mes, kaip Gildija, galime kreiptis į internetines platformas (Netflix, Amazon ir t.t) dėl sutarčių sąlygų mūsų aktoriams. Britų EQUITY (Aktorių ir pramogų verslo atlikėjų profsąjunga) profsąjungai sekasi derėtis dėl laisvai samdomų aktorių darbo sąlygų, nes jie pasiūlo darbdaviams labai gerai padarytas sutartis ir šitaip sutaupo laiko prodiuseriams, dėl ko prodiuseriai yra labai patenkinti. Danai darė tyrimą apie tai, kas įtraukta į sutartis 75% aktorių neturėjo sutartyse punkto, kad jiems bus užmokėta jei projektas bus atšauktas. 95% aktorių neturi sutartyse punkto, kad jiems bus kompensuota, jei bus pakeistos projekto (repeticijų, filmavimo ir t.t) datos (nes jie atiduoda projektui savo laisvas dienas, kuriomis galėtų užsidirbti kitur). Siūlymas – kalbėtis aktorių sąjungoms su prodiuseriais dėl sutarčių sąlygų, daugiau suteiktų teisių ir naujų eilučių sutartyse. Buvo kalbama, kad 50-60% laisvai samdomų aktorių honoraro turėtų būti už pasiruošimą, už kurį niekas nenori mokėti. Danų siūlomi honorarų vidurkiai – 66 Eur į valandą jauniems aktoriams, 99 Eur į valandą patyrusiems aktoriams. Danai mano, kad tai – padorus atlygis, bet dažnu atveju aktoriai tiek negauna. Danai siekia tai įtvirtinti. Šveicarijoje už filmavimo dieną filme aktorius gauna apie 1500 Eur, už serialo dieną - 600-1000 Eur (bet ten – dideli mokesčiai ir pragyvenimo lygis). Liuksemburgas derasi dėl honorarų dydžių, kurie nebuvo keisti jau 12 metų. Jie derasi su prodiuseriais, kad nebeliktų sutartyse nemokamo filmo įgarsinimo, kai reikia įgarsinti filmo, kuriame vaidino aktorius, scenas. (Lietuvoje irgi šis darbas nemokamas). Airiai taip pat pasiūlė vyriausybei įtraukti į sutartis geresnes sąlygas aktoriams, bet prodiuseriai “nulobino” jiems palankius įstatymus. Suomiai sakė, kad jų šalyje pastebimas kultūros finansavimo smukimas.FIA organizavo webinarą plaukų ir grimo specialistams apie darbą su ne baltaodžiais aktoriais, nes jų oda ir plaukai turi savo specifiką. Galima pažiūrėti FIA Youtube kanale.FIA FUTURE NOW – programa jauniems aktoriams. Joje gali dalyvauti jauni aktorių sąjungų nariai. Jie rūpinasi jaunų atlikėjų teisėmis.Dirbtinis intelektas. Į FIA puslapį įdėtas SAAG-AFTRA video apie tai, kas turi būti įtraukta į sutartis dėl Dirbtinio Inteleto panaudojimo. FIA pataria, kad geriausias sprendimas dėl DI panaudojimo – kolektyvinės sutartys, kuriose tai būtų reglamentuota. Turime visi kolektyviai iškovoti aktorių teises dėl DI, sako FIA. Prancūzijos ir Ispanijos profsąjungos taip pat kovoja už aktorių teises dėl DI, nes jaudinasi, kad aktoriai – garsintojai ir dubliuotojai praras darbą. Prancūzai kalbasi su kultūros ministerija dėl DI panaudojimo apribojimų. Prancūzai pabrėžia, kad nori išsaugoti aktorių profesiją – gyvą įgarsininmą. Turkijos profsąjunga iškovojo aktorių teises, kad jiems mokėtų kompensacijas (beveik tokią pačią kaip įgarsinimo kaina), jei aktorių balsas bus panaudotas Dirbtiniam Intelektui.Menininko statusas. Reformos Europoje. Didžioji dauguma aktorių yra laisvai samdomi, neturi nuolatinių pajamų ir socialinių garantijų. Suomijoje 75% aktorių yra laisvai samdomi. Jie moka visus mokesčius, bet jokių socialinių garantijų negauna. Belgijoje gavę menininko statusą aktoriai gali gauti nedarbingumo išmokas. 2024 m. Belgijoje įsteigta Commision for Artistic work (Menininko darbo komisija). Ši komisija susideda iš įvairių menininkų, profsąjungų darbuotojų, valdžios atstovų, įvairių organizacijų ir 3 nepriklausomų stebėtojų. Jauni menininkai pristato planą 3 metams ir gauna Jaunojo menininko statusą (nes dar nebūna padarę įsimintinų didelių darbų). Yra Hibridinis sertifikatas – dirbantiems pagal darbo ir laisvai samdomas sutartis. Jei menininkas uždirba 65400 Eur į metus, patenka į kitą Menininko statuso kategoriją, tada papildomų subsidijų negauna. Kitiems yra išmokos, mokamos vieną kartą į metus (Cerfitificate +), priklauso nuo pajamų dydžio. Gavę Certificate for beginners, gali gauti nedarbingumo išmokas. Yra indeksas, pagal kokį metinį uždarbį kuriam sertifikatui priklauso menininkas. Todėl menininkai neturi ieškoti, kur užsidirbti pinigų, jei neturi kūrybinio darbo tarp vieno projekto iki kito. Belgijoje yra išmokama 1200 išmokų menininkams. Kai menininkas nedirba nuolat, jie gauna „Išmoką už prarastą kūrybinį darbą“. Šios išmokos yra mokamos už tą darbą, kurį dirba menininkai ir kurio niekas nemato (tobulinimasis, pasiruošimas, skaitymas, švietimasis, investavimas į save). Darbdaviai, darbuotojai ir vyriausybė – šių trijų šalių sutarimu yra užtikrintos šios išmokos. Ispanai irgi kovoja įrodinėdami valdžiai, kad menininko pajamos yra nepastovios. Turint omeny šią ypatingą menininko darbo specifiką jiems turi būti specialiai pritaikytos išmokos. Kai Airijoje aktoriai neturi darbo, jie gauna Basic Job Seekers Allowance (Bazinę ieškančiojo darbo išmoką) – 144 Eur į savaitę – jauniems, 220 Eur – vyresniems aktoriams. Išmokas gauna metams. Jei per tą laiką aktoriai gauna darbą, išmoka baigiasi. Kai darbas baigtas, išmoka vėl pratęsiama. Net serialų aktoriai, kurie dirba 52 savaites į metus, gali prašyti šių išmokų, tik turi įrodyti kad tuo metu nedirba. Airiai dabar derasi su valdžia, kad visi menininkai gautų Bazinę išmoką menininkams. Tokią išmoką Airijoje dabar gauna 2000 menininkų (325 Eur į savaitę – 2 metus). Taip jie susimoka mokesčius ir kaupia pensijai. Pagal padarytą tyrimą nustatyta, kad gaunančių šią išmoka menininkų grupėje 10 % sumažėjo depresijos lygis, jie turėjo laiko šviestis, tobulėti, o ne gaišti laiką darbo paieškoms. UK EQUITY sako, kad reklamos agentūros arogantiškai giriasi, kad moka aktoriams kaip įmanoma mažiau. Viena didžiulės kompanijos reklama siūlė aktoriams 60 svarų už filmavimo dieną.Svarbiausia, ką minėjo visos šalys, - kad reikia aiškinti vyriausybėms apie menininko (aktoriaus) darbo specifiką, kad būna taip, kad menininkas dirba vieną dieną į mėnesį, ir tokia jau yra šio darbo specifika ir unikalumas. Todėl jis turi būti socialiai apsaugotas ir gauti išmokas. Prancūzai moka 44 Eur į dieną, jei išdirbi (kažkiek, gal 47-52 val.) per metus. Britų EQUITY deda visas pastangas, rašo raštus valdžiai, kovoja, kad reklamų agentūros nebūtų tokios agresyvios ir padoriai mokėtų aktoriams už filmavimąsi reklamose ir jų įgarsinimą. FIA formuoja visokias darbo grupes, pvz.: dėl reklamos įkainių, kuriose aptarinėja klausimus, rengia sprendimus. Sudaro mokymų grupes, kuriose moko narius, šalys dalinasi patirtimi sprendžiant įvairius klausimus; moko narius, kaip spręsti įvairias problemas.Gabrielle Anne Carteris – Tarptautinės aktorių federacijos prezidentė ir Amerikos aktorė labai susidomėjo reklamų agentūrų ir didžiųjų kompanijų kartelio klausimu, sakė, kad jį reikia kelti pasauliniu mąstu. Visos šalys pasisakė, kad jose mokama mažai už reklamą ir kainos vis krenta. Tai – didžiųjų kompanijų ir reklamos agentūrų susitarimas. Buvo kalbama, kad reikia kreiptis pasauliniu lygiu į konkurencijos tarnybas. Pabrėžta, kad kolektyvinės sutartys užtikrina sąžiningumą industrijoje.